סאלח שבתי – סטריאוטיפ או ראי התקופה? הכנה לשיעור מחר

בעקבות איזכורו של הסרט "סאלח שבתי" בשיעור האחרון בקורס "מדינת ישראל  – עשורים ראשונים", של ד"ר גיורא גודמן, שעסק בנושא "המתחים העדתיים בשנות החמישים", מומלץ לקרוא דעה נוספת ואולי קצת אחרת על הסרט ועל דמותו של סאלח שבתי אותו מתאר כותב הכתבה כך: "דמות כלל מזרחית, עם מבטא מיוחד, הליכה כפופה ותכונות אללה יוסתור: קמצן, אלים, פרימיטיבי, תחמן", ועוד: "לסאלח שבתי אין תכונה אחת חיובית. אדם רע מכל הבחינות. אחד שחותר תחת יסודות המדינה, מהווה סכנה לרעיון הציוני".

האם שיקף סאלח שבתי את מציאות התקופה בה עוסק הסרט? או שמא הוא פרי יציר דמיון ששירת "אינטרסים אשכנזיים"? ואולי בכלל הוא גולם שקם על יוצרו ותפס מקום נכבד כל-כך עד שז'אנר שלם (ומצליח מאד, בקופות) התפתח בעקבותיו, אותו ז'אנר סרטים המוכר לנו כ"סרטי בורקס".

"סאלח שבתי לא לבד. רוב גיבורי סרטי הבורקס, הז'אנר הפופולרי בקולנוע הישראלי בשנות השישים והשבעים, הם סטריאוטיפים מהלכים, שעוצבו על ידי יוצרים אשכנזים וקיבעו את דמותו של המזרחי בתודעה הישראלית. ששון הערס ב"צ'רלי וחצי", פארוק המשוגע ב"אלכס חולה אהבה", מרגו הזונה המרוקאית של מנחם גולן."

כותב הכתבה הוא רון כחלילי, שווה לקרוא עליו קצת בויקיפדיה, לפני שניגשים לקריאת הכתבה.

רון כחלילי מביא נקודת מבט מפוקחת וניסוחים מדוייקים לדברים שאולי חלק מאיתנו מרגיש מדי יום העצמאות כאשר מרתון "סרטי בורקס" משודר בערוצים המסחריים. כשמגלים את נוסחת הבורקס:

"גיבור מזרחי עממי נחות שמגיע לכאורה מהשוליים, הדת, המסורת. הוא ניצב מול אשכנזייה עליונה, בלונדינית, מלכת יופי. הסביבה ובמיוחד המשפחה האליטיסטית בורגנית שלה תתנגד לקשר. איך את הולכת עם הפושטק הזה, האבק אדם, הוא יוביל אותך לביבים. בניגוד לכל הסיכויים הם מתחברים ומגשימים את חלום האינטגרציה. בסוף הסרט וכולם שרים ביחד 'לחיי העם הזה'…"

אז עולות השאלות: האם זוהי מראת המציאות? האם זה מה שמייצג "עצמאות"? על זה חלמנו 2,000 שנות? האם זה כל מה שיש לעולי המזרח (על הטעות הגיאוגרפית אכתוב בפעם אחרת) להציע? ולמה הצליחו כ"כ סרטי הבורקס? על חשבון מי הבדיחה, את מי  זה הצחיק ולמה?

על כך בכתבתו המעמיקה של של כתב מעריב, אלון הדר:
"לא חשוב מאיזו עדה: 50 שנות בורקס קולנועי ישראלי"
, בה הוא מראיין את רון כחלילי לקראת צאת הסדרה התיעודית המרתקת שלו "סרט שחור לבן", המתארת את סיפורם המופלא, העצוב וגם המקומם של סרטי הבורקס בישראל (פרק הראשון ישודר בשבת בערוץ 8 של הוט). הכתבה משובצת בקטעי וידאו משלל סרטי הבורקס הידועים.

חשוב לקרוא, זהו פרק מרתק בהיסטוריה של התרבות ותת-התרבות בעת החדשה!

עוד מבט ביקורתי על הסרט: "סאלח שבתי – משום מקום לשום דבר" / אלה שוחט. פורסם ב"פרוזה" הירחון לספרות ואמנות.

Author: צחי הררי

Share This Post On

תגובות לכתבה

Submit a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אימות אנושי (למניעת ספאם) * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.