ביקור נדיר בקבר שמעון (פטרוס) בקרית הוותיקן ברומא, איטליה

עוד מחוויות רומא…

הסיור ביום רביעי, 29/2 הוקדש לביקור מיוחד בותיקן, שם נפגשנו עם שגריר ישראל בותיקן, מר מרדכי (מוטי) לוי ועם נציג בכיר של מדינת הותיקן.

השגריר ארגן במיוחד עבורנו סיור נדיר ומכובד בשני אתרים בקרית הותיקן, אשר אינם פתוחים לתיירים כלל.
לאחר מעבר שורה של בדיקות אבטחה קפדניות בידי חיילי משמר הותיקן השוויצרים הלבושים במדיהם הססגוניים, פגשנו את השגריר שהציג בפנינו את נציג מדינת הותיקן ואת המדריך שילווה אותנו, חוקר צעיר ונמרץ שכתב ספר אודות הקברים שתחת הבסיליקה.
לחצנו ידיים, הצטלמנו לבושים בחולצות המכללה הסגולות, ובנות צוות השגרירות העניקו לכל אחד מהמשתתפים סיכה מיוחדת עליה דגל ישראל ודגל הותיקן.

לאחר הוראות קפדניות ואזהרה מקלסטרופוביה, נפתחו בפנינו הדלתות המאובטחות וירדנו אל מעבה האדמה במסדרון טחוב וחשוך אל החפירות שתחת הבסיליקה של סן פייטרו, שם ערכנו היכרות עם היסודות של הכנסיה הראשונה שבנה במקום הקיסר קונסטנטינוס במאה הרביעית לספירה.
במהלך המסלול נחשפנו אל מערכות קבורה מגוונות המלוות בכתובות מסקרנות ופסיפס אחד מיוחד ויוצא דופן במסרים האומנותיים והתיאולוגיים שבו. לאחר מעבר בכמה דלתות מאובטחות נוספות,  הגענו לבסוף אל גולת הכותרת של המסלול, המקום בו על פי המסורת הקתולית קבור תלמידו המובהק של ישו – שמעון, הוא פטרוס הקדוש, מייסד הקהילה הנוצרית ברומא והבישוף הראשון שלה.
אנשי הותיקן שליוו אותנו התרגשו לראות את הכתוב על החולצות האחידות שלבשנו – Kinneret – College on the Sea of Gallilee  – מכללה על שפת ים הגליל, כי זה המקום בו גדל שמעון, שהתחיל כדייג בכנרת וסיים כאפיפיור הראשון ברומא.
יצאנו ממעבה האדמה אל פני השטח לביקור בכנסיה הענקית של פטרוס שנבנתה מעל קברו במאה ה- 16, ובמקומה של הכנסיה הקודמת שבנה הקיסר קונסטנטינוס. זו הכנסיה הגדולה בעולם, עם הכיפה הגבוהה בעולם ועם הקדושה הגדולה ביותר בעולם הקתולי.

לאחר הביקור בכנסיה, ליווה אותנו השגריר אל הסיור השני, אתר חדש ומעניין שעדיין לא נפתח לציבור, בלב ליבה של קרית הותיקן – בית הקברות הגדול ששכן על גבעת הותיקן עד המאה ה- 4. ירדנו שוב אל מתחת לפני הקרקע, אל חפירות ארכיאולוגיות מרתקות, שם הדריך אותנו מנהל החפירות, ארכיאולוג הותיקן Dr. Giandomenico Spinola. שמענו מפיו סקירה מקיפה על אופן התנהלות החפירות במקום הרגיש הזה, ראינו ממצאים מיוחדים ומרתקים ושמענו גם על פרוייקט השימור והשחזור המיוחד המבוצע במקום במקביל להמשך החפירות והמחקר.

הודנו לשגריר ולבנות הצוות הנחמדות של השגרירות על האירוח הנהדר והיחס המיוחד לו זכינו, והמשכנו, שוב באופן יוצא דופן לתיירים – דרך מתחם הותיקן, אל מוזיאוני הותיקן העשירים.