סיור בעקבות התוואי ההיסטורי של מסילת הרכבת יפו-ירושלים

סיור מרתק זה בעקבות התוואי ההיסטורי של מסילת הרכבת יפו-ירושלים, הקשור לקורס תשתיות ודרכים בעת החדשה, עם דר' גיורא גודמן, נדחה ונדחה כמה פעמים, ויצא לבסוף ב- 19 לאפריל 2012. לא הייתי מציין זאת אלמלא היה זה יום השואה תשע"ב, ולסיור בנושא רכבות ביום זה, חייבת להיות קונוטציה כלשהי…

רכבת ישראל בעמק רפאים על יד תחנת בתיר

אנחנו בחרנו לראות את הצד החיובי שבהמשך הפעלת ופיתוח הרכבת בארץ ישראל, גם לאחר היוודע השימוש שעשו בה הנאצים. מה גם שלדעתי, אחרי הכל, זהו כלי תחבורה יעיל מאד ולא יתכן שנחרים אותו בגלל שהיה מי שניצל אותו לרעה, חולנית ככל שתהא. אבל אולי בכל זאת זו הסיבה שכיהודים, לא התעקשנו להצטיין בתחום הרכבות ועל כן מצבן הוא כפי שהוא כיום…

תוואי הרכבת ההיסטורית מיפו לירושלים היה: יפו – לוד – רמלה – נען – נחל שורק – סג'ד – בית שמש – בר גיורא – בתיר – ירושלים. סיפור הקמת קו הרכבת מפותל לא פחות מהתוואי שנבחר לה… תוכלו ללמוד עליו במאמרם של יעקב ורמן, רון שפיר ודרור ורמן בקתדרה 125 (PDF), או בקיצור מהערך בויקיפדיה.

התחלנו את הסיור בתחנת הרכבת ביפו, שהיתה תחנת הרכבת הראשונה שהוקמה במזרח התיכון (מחוץ למצרים וטורקיה), ובשנים האחרונות הפכה למרכז תרבות, בילוי ופנאי תוסס ופעיל.

המשכנו אל תחנת הרכבת נחל שורק (תחנת ואדי צראר), זוהי תחנה שוממת בעלת מבנים מרשימים. מתחם התחנה מגודר ונעול ונראה שבוצעו בה בעבר הלא כ"כ רחוק עבודות שימור. בקירות המבנה ניכרים עדיין סימני הקרב בו כבשו הבריטים את התחנה, ראו בתמונות את הקליע שעדיין נעוץ בקיר המבנה. נקווה שימשיכו בשימור ושחזור תחנת הרכבת היפה הזו וימצא גם לה שימוש שיחזיר אליה את החיים, כמו בתחנת הרכבת של יפו.

התחנה הבאה בסיור שלנו היתה תחנת בית שמש. זוהי תחנה חשובה ופעילה מאד כיום על ציר הרכבת הנוכחי לירושלים. בתחנת הרכבת תלויות תמונות רבות של מבני התחנה מאמצע המאה שעברה, ראו בתמונות.

עלינו מזרחה אל עבר ירושלים, אל תחנת בר גיורא שבתוך תוואי נחל שורק. הנוף הירוק והמיוער יחד עם הרחש הנעים של פכפוך המים בנחל והבריזה הנעימה, יוצרים חוויה פסטורלית עד ש…. רואים שמה שזורם בנחל זורק, אלו לא מי נחל זכים, כי אם תרכובת זוהמה עכורה ומקציפה שמפחיד לחשוב אילו כימיקלים היא מכילה! ליד כל היופי הזה אכלנו צהריים והמשכנו אל עבר התחנה הבאה –

אל תחנת בתיר לא הגענו ממש, אלה רק תצפתנו לעברה מ"מצפה בתיר" – תצפית בלב היער מדרום למושב עמינדב. בתצפית פגשנו את זאב, פקח ותיק של רשות הטבע והגנים, שריתק אותנו בסיפוריו של מעללי "חכמי חלם" מאז ועד היום, שעסקו בשיפוץ הקו לירושלים… רק לשם המחשה, ראו ב"קישורים חיצוניים" בערך בויקיפדיה את רשימת הכתבות על ביקורת שיפוץ הקו הזה כדי להבין כמה נזק יכולה לגרום בורות וחובבנות של בעלי תפקידים לא ראויים.

את סיורנו סיימנו בתחנת הרכבת בירושלים. התחנה שעברה תהפוכות רבות, גם לאחר סיום תפקידה כתחנת רכבת, עומדת היום ברובה מגודרת ומוזנחת. בחלק מהמתחם פועל עכשיו מיזם "עיר הקרח". בהשוואה לתמונות מתחילת עד אמצע המאה שעברה, ניתן לראות כי לא הרבה השתנה, וזאת בניגוד בולט לפיתוח המסיבי של ירושלים וסביבותיה. הסיבה היא כמובן שמרנותם של בעלי הקרקעות – הכנסיות הסמוכות שנמנעות מפיתוח ושימוש בקרקע שבבעלותן.

לסיכום, היה זה סיור מרתק אל העבר הלא רחוק שבחלקו ממשיך ומלווה אותנו עד עצם היום הזה…