משטרת מעלות תרשיחא – התחדשות בעברה: סיפור חשיפת עברה של תחנת משטרה בריטית

הפוסטר המצורף מספר את סיפור שחזורה של תחנת משטרת מעלות תרשיחא, מצודת טיגארט בעברה. הפוסטר הופק לכבוד כנס "ממגדל נוצרים ועד עיר מבצר" של המחלקה ללימודי ארץ ישראל במכללה האקדמית כנרת. את הכנס יזם דר' מוטי אביעם מהמכון לארכאולוגיה גלילית. ראו כתבה שלו באתר כפרניק. ראו גם: חוברת תקצירי ההרצאות מכנס "ממגדל נוצרים ועד עיר מבצר"

מאת: עפר ברודצקי, שנה ב', המחלקה ללימודי ארץ ישראל, המכללה האקדמית כנרת
עיצוב הפוסטר: לינגו מולטימדיה
עבודת איסוף החומר וחשיפת התחנה –סנ"צ איתן רז, משטרת ישראל
לקבוצות: ניתן לבקר במשטרת מעלות תרשיחא בתיאום מראש בטלפון- 04-9578463

משטרת מעלות-תרשיחא, סנ"צ איתן רז, עפר ברודצקי

משטרת מעלות-תרשיחא, סנ"צ איתן רז, עפר ברודצקי

לשמירת התמונה בגודל מלא לחצו כאן על לחצן העכבר הימני -> שמירת יעד בשם

שיקום התחנה

סיפור המחקר, החשיפה והשימור של תחנת משטרת מעלות תרשיחא שונה מספורי מחקר אחרים. אין כאן חוקר רב נסיון או היסטוריון בעל שם, אלא קצין משטרה שחווה בימים אלו את סיפור התחנה בדיוק באותו הקשר שלשמו הוקמה – בטחון התושבים בסביבה.
סגן ניצב איתן רז קיבל את הפיקוד על תחנת "מעלות תרשיחא", כשמה המודרני של התחנה, בינואר 2011.
מה שהחל כרצון לסדר וניקיון כיאה למשמעת המשטרתית, הפך למסע ארוך ומרתק שהחל במסדרונות התחנה ובחדרים המוזנחים והמעופשים והגיע עד הארכיון בלונדון.
"הפרויקט התחיל בכלל מתוך רצון לסדר והגיינה", מספר סנ"צ איתן רז. "התחנה נראתה כמו מחסן מוזנח, ועל כן, עם כניסתי לתפקיד הוריתי על מבצע סדר וניקיון. תוך כדי עבודה נחשפתי למבנה בעל עיטורים, פאנלים וחרכי ירי שונים, כל הפריטים היו חלודים ומוזנחים. תפקיד המשטרה שמירת הסדר והחוק, אך כשסביבת השוטרים מלאה בגרוטאות, אשפה וזבל ציפורים, אנו למעשה חוטאים בתפקידנו הראשוני. בתפישת עולמי, קיים חשש שבתנאים כאלו גם הספק השוטרים ירד ובהתאם ייפגע גם ביטחון התושבים בשטח הפיקוח של התחנה".
תוך כדי עבודת הנקיון והחשיפה, השקיע סנ"צ איתן רז גם מאמצים רבים במחקר תולדות התחנה וכך נחשף גם לעולמו הביטחוני של צ'ארלס טיגארט, מתכנן מערך המצודות. באחת מתמונות הארכיון מופיעה נהגת ג'יפ ומעליה מתנוסס שם התחנה הקודם- "תחנת תרשיחא". כאשר הוסר השלט הנוכחי של תחנת מעונה, התגלה מתחתיו השלט המקורי, כאן למעשה החלה עבודת שיקום התחנה.
"התחלתי פרויקט מבלי לדעת לאן אגיע בסוף. יצרתי קשר עם אנשי אקדמיה רבים, יצרתי קשר עם נציגים מעיריית מעלות ומהמועצה האזורית מעלה יוסף, תאגיד מים וביוב מעיינות זיו, מנהל צפון של מקורות, קק"ל, שוטרים ששירתו בתחנה בראשית שנות החמישים ורבים רבים אחרים".
עם העיון במסמכי המנדט המקוריים, והעמקת הידע, נגלה גם שטחה המקורי של התחנה שלא היה ידוע לאף גורם ועל כן גם לא היה מגודר. נתגלה גם חלקו הבלתי מוכר של מפעל המים הגדול של התחנה והוא סופח לשטח התחנה של היום.
בימים אלו התחנה משוחזרת באופן זהה לימי התחנה המנדטורית, ומהווה מעבר למשימת השיטור גם מוזיאון אזורי. התחנה מקבלת כ- 600 מבקרים בחודש והיא אחת התחנות המובילות בארץ במדד המשטרתי.

סרטון המתאר את עבודות השחזור של תחנת המשטרה. מאת: סנ"צ איתן רז, מפקד התחנה

מפעל המים

מצודות המשטרה שתוכננו על ידי סר צ'ארלס טיגארט תוכננו להחזיק מעמד גם במתקפות ארוכות ואף במצור. כל תחנה החזיקה גנרטור, חדר מצברים ומאגר מים גדול.
משטרת תרשיחא מאופיינת במפעל מים יוצא דופן וייחודי. מאחר שאין שום מקור מים טבעי בסמוך לתחנה היה נחוץ לבנות מערכת גדולה של מי נגר עילי. הגבעה שממערב לתחנה (כיום – הר אגר) שוטחה ונבנה עליה על- ידי קבלן יהודי מהכפר מעיליא משטח בטון מדורג שכל אחת מצלעותיו באורך של כ-70 מטרים. מי הנגר זרמו במורד המדרגות ונוקזו למאגר שנחצב בהר ואשר הכיל 275,000 גלון (1,040,988 ליטרים). מהמאגר הועברו המים בצינור שאורכו 900 מטרים למאגר נוסף בתוך התחנה שהכיל 132,000 גלון (חצי מיליון ליטרים).
בנוסף למפעל הזה ישנו מאגר מים נוסף, פנימי, במקרה והמערכת החיצוני תנותק על ידי אויב. מי הגשם נוקזו ממרזבי התחנה אל החצר הפנימית של התחנה הישר לבור נפרד שנמצא בסמוך לה.
אם כך, מאגרי התחנה הכילו בסביבות מיליון וחצי ליטרים של מים, מה שיכול היה להספיק ל-120 ימים במינון רגיל ו-220 ימים במינון קצוב.

מבנה התחנה

בראשית שנות העשרים החליט פרסי ברמלי המפכ"ל הראשון של המשטרה הבריטית בארץ, להקים מערך מבוצר של תחנות משטרה ( ( police station ולהן הכפיף עמדות חוץ ((police post.
תחנת תרשיחא החלה בתור עמדת חוץ אך שודרג מעמדה לתחנת משטרה במהרה (ניתן לראות במפה את שידרוג המשטרה מ-post ל- station בכתב יד) . בעת הקמת התחנה הסתיים הכביש המטפס מנהריה בכפר תרשיחא למעשה היה הכפר מעין מרכז מחוזי של הגליל העליון המערבי.
כשבודקים את מפת תפרושת תחנות המשטרה הבריטיות, ניתן לראות כי תחנת תרשיחא הייתה תחנת המשטרה היחידה בין מצודות הגבול הצפוניות (כיום משטרת יערה עד מצודת כח) לבין הקו השני של מצודות הגבול שהיו על תוואי כביש עכו צפת (משטרת מג'ד אל כורום ומשטרת שפר). למעשה תחום אחריות תחנת תרשיחא היה כל הגליל המערבי.
ישנם הבדלים רבים בין מצודות הגבול לבין מצודות המשטרה. ראשית הבדל כרונולוגי, מצודות הגבול נבנו עוד לפני שיא המרד הערבי ואילו מצודות המשטרה נבנו לאחר ובעקבות המרד בימי מלחמת העולם השניה . שבע מצודות החזיקו את הגבול הצפוני ו 66 מצודות משטרה נבנו ברחבי הארץ למען בטחון הפנים. גודל המצודות שונה, תחנות המשטרה היו גדולות בהרבה בשל העובדה שהכילו כוח אדם רב יותר ומחלקות רבות. בתרשיחא אנו מכירים חדרים שהכילו את מפקדות הצבא, משרדי המשטרה, בולשת הבריטית (CID), חדרי מעצר, מחסני תחמושת, מוסכים לרכבים ואורווה.
תכנון המצודות היה שונה גם כן. מצודות הגבול היו אטומות ונטולות מרפסות ובעלות צריח גבוה ומתומן שהעניק תצפית וייצור אש היקפית. מצודות המשטרה בנויות עם שני צריחים אלכסוניים בעלי חרכי ירי שהעניקו גם תצפית היקפית, בנוסף לכך קירות המצודה החיצוניים היו בעלי חרכי ירי בשביל לאפשר מכת אש מרוכזת.
משטרת מעלות תרשיחא מעניקה לנו הזדמנות לראות תחנת משטרה חייה בעלי כל המאפיינים של טיגארט במצב משוקם ופעיל. מעבר לתפקידה הביטחוני התחנה היא מוזיאון מורשת בעל חשיבות רבה.

Author: צחי הררי

Share This Post On

תגובות לכתבה

Submit a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אימות אנושי (למניעת ספאם) * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.