יום סיור מחלקתי מוצלח למחלקה ללימודי א"י בכנרת

ביום חמישי (4/11/2011), נערך יום סיור מחלקתי למחלקה ללימודי ארץ ישראל במכללה האקדמית כנרת, חברים מכל מגוון המסלולים השתתפו בסיור: מסלול רב-תחומי, מורחב, עצמאי ומסלול העובדים. מרשים ביותר הניגוד בין הידיעות המגיעות ממוסדות השכלה גבוהה רבים ואוניברסיטאות בארץ המתלוננים על שיממון במחלקות למדעי הרוח, לבין המספר הרב של הסטודנטים החדשים ללימודי ארץ ישראל כאן, בכנרת (ראו בתמונות)

סטודנטים, מרצים, אתר העתיקות סוסיתא והכנרת - שילוב מנצח!

את הסיור התחלנו באתר ההיסטורי הקרוב ביותר למכללה – תחנת "צמח" של רכבת העמק, אשר בחצר המכללה. מבני התחנה ששימורם ושחזורם כבר אושר ותוקצב ע"י הממשלה, ישמשו בעתיד ככיתות לימוד וכמשרדי המחלקה ללימודי א"י! ד"ר גיורא גודמן העביר במקום סקירה מקיפה על רכבת העמק בפרט ועל היסטוריית הרכבות בא"י בכלל.

המשכנו לכיוון דרום רמת הגולן, עצרנו על הכביש המוביל לחמת גדר לתצפית על הירמוך, שם ראינו את גשר הרכבת הארוך שפוצץ בליל הגשרים (16 ליוני 1946) ושמענו את המשך הסקירה על תוואי הרכבת הבעייתי בתוך ערוץ הירמוך [הידעתם ש: "יר" = "נהר" בשפה שמית קדומה? ירמוך, ירקון, ירדן…?] . ראש המחלקה – ד"ר חיים בן דוד המשיך בסקירה על העיר גדר הניצבת ממול על הרי הגלעד, שהמרחצאות החמים השתייכו אליה [כ"חמת טבריה" לטבריה, כך "חמת גדר" לגדר] , גדר היתה אחת מעשרת ערי הפוליס – "דקאפוליס" (גדרה אז, אום-קיס כיום), ועל כן היא העיר הרומית הקרובה ביותר למכללה בקו אווירי! שמענו גם על בית הכנסת של חמת גדר, וגם על התופעות הגיאולוגיות המעניינות במקום – ערבוב של שכבות בזלת וגיר כתוצאה מפעילות וולקנית אזורית ומקומית.

המשכנו בטיפוס בכביש המפותל העולה אל דרום רמת הגולן ועצרנו לתצפית במוצב צהל"י גדול שלצד הכביש, אך הרוחות המזרחיות העזות ("שרקיות") לא איפשרו לשמוע את ההסברים במקום, וגם היה חשש סביר שכמה מקלי המשקל שבחבורה יתעופפו להם למדרון ע"י הרוח החזקה, ולכן חזרנו לאוטובוס ועצרנו לתצפית נוספת על מלוא הכנרת ב"מצפה השלום", שהיה מלא בילדים צוהלים ממגוון בתי ספר בארץ. להסבריו של ד"ר גיורא גודמן הצטרפה ד"ר דלית גסול, שהרחיבה בנושאי תיירות וסוגיות סביבתיות.

מכפר חרוב המשכנו קצת צפונה ופנינו מערבה אל הכביש המשובש היורד אל עוד אחת מעשרת ערי הפוליס העתיקות – היפוס (סוסיתא). את הסיור בעתיקות המדהימות של סוסיתא הובילו הארכיאולוג ד"ר מרדכי (מוטי) אביעם, וההיסטוריון חוקר הנצרות ד"ר יעקב (יקי) אשכנזי, שגם גילו לנו שהם עוסקים עכשיו במחקר משותף על נזירים בגליל המערבי. [הידעתם: היפוס נחרבה ברעידת האדמה של 749 לספ' והיו בה מעל 5 כנסיות, בגדולה שבהם נמצאו עמודים מונומנטליים יקרים שיובאו מיוון, טורקיה ומצרים!] ד"ר חיים בן דוד סיפר לנו על אמת המים היחודית של העיר [25 ק"מ אורכה!] ועל הפרוייקט שהשתתף בו לגילוייה לכל אורכה. ד"ר דלית גסול ניהלה דיון על האפשרויות והפוטנציאל התיירותי של המקום ועל מתודות בשימור, שחזור והפיכת אתרי עתיקות לאתרי תיירות.

מרוצים, אך רעבים ירדנו אל חוף לבנון לארוחת צהריים משותפת. כל אחד פרס את מטעמיו וכולם אכלו ונהנו, כמה אפילו הספיקו להתרחץ בכנרת. אחרי הארוחה עשינו סבב היכרות ארוך עם כל הסטודנטים והמרצים וסיימנו בדיון מרתק בניווטה של ד"ר דלית גסול, על הכנרת, תפקידה ועתידה [הידעתם: לא פחות מ- 23 גופים ממשלתיים שונים עוסקים בכנרת ובמשק המים!] לחברים מרמת הגולן, היה קצת עצוב לראות את חוף לבנון, שהיה ידוע בניקיונו, תחת הזכיין הקודם – מוזנח ומלוכלך כל כך עכשיו…

חזרנו אל המכללה ומשם המשכנו ישר לחוף של דגניה, שם כבר הכינו חברים משנה ב' ו-ג' את ארוחת הערב המושקעת – 5 סירי פויקה גדושים בכל טוב + סלטים, פיתות, וקינוחים, הכל כיד המלך, או נכון יותר – כיד המלכה ליטל שטרן והמלכים והנסיכים שלצידה: נועם יעקב שהביא גם מנגל משוכלל מעשה ידיו המוכשרות, יונתן זיגמנד, גלעד עידן, תמיר איליי ואם שכחתי מישהו – עימו הסליחה…

החברים משנה א' הפתיעו בכישרונות מוזיקליים –אור בסקסופון, דן בדרבוקה, אמיר (אם איני טועה) בגיטרה ומפוחית ועוד חברים וחברות מוכשרים ומוכשרות, כל אחד בתחומו.

סיום יפה ליום מוצלח במיוחד. זה תמיד עושה טוב לראות חבורה מובחרת שכזו של אנשים איכותיים שאהבת הארץ והאדם בוערת בהם!

הנה התמונות:

מצד שני – מבנה הספריה החדיש שלא מזמן נחנך
תצפית אל הירמוך

הגשר שפוצץ בליל הגשרים, 16 ביוני 1946

על המוצב, חשופים ל"שרקיות"

"עפנו" משם מהר

ד"ר גיורא גודמן במצפה השלום, כפר חרוב

ד"ר חיים בן דוד

ד"ר דלית גסול

כיאה למחלקה - שילוב תרבויות

כיאה למחלקה – שילוב תרבויות
סוסיתא על רקע הכנרת

סטודנטים, מרצים, אתר עהתיקות סוסיתא והכנרת - שילוב מוצלח!

סטודנטים, מרצים, אתר עהתיקות סוסיתא והכנרת – שילוב מוצלח!