נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

האם יש חשיבות לבעלי תפקיד הנכנעים לשוחד?

מאזניים

בעל תפקיד ציבורי שמקבל טובת הנאה כלשהי כדי להפעיל את כוחו ולבצע פעולה שהיא בניגוד לאינטרס הציבורי, עלול לעמוד בפני דין פלילי.

בנוסף, יש חשיבות מסוימת לסוג התפקיד שבו מחזיק עובד הציבור ולנסיבות של המקרה

שוחד מוגדר על פי החוק ככל סוג של טובת הנאה, בכסף או בשווה כסף. עם זאת, הדגש הוא על כך שאת השוחד נותנים בחשאי לנושא תפקיד ציבורי. המטרה של מתן התגמול לאותו נושא תפקיד ציבורי, או במילים אחרות "עובד ציבור", היא לגרום לו להפעיל את כוחו ואת מעמדו.

בעל תפקיד ציבורי שמקבל טובת הנאה כלשהי, בין אם בתשלום כספי או שירות כלשהו, כדי להפעיל את כוחו ומעמדו מבצע למעשה עבירת שוחד. בעלי התפקידים שנכנעים לשוחד יכולים להגיע מהרשויות המקומיות, מהגופים הציבוריים, ממשרדי הכנסת והממשלה ועוד. עם זאת, יש הבדל בין האופן שבו בית המשפט עשוי לקבוע עונשים בגין עבירות שוחד או להתייחס אל מידת החומרה שלהן.

 

איך קובעים את מידת החומרה של שוחד?

בית משפט יכול להתייחס אל שיקולים שונים בבואו לבחון איזה סוג של עונש להטיל בגלל סוגים שונים של עבירות שוחד. קודם כל, יש חשיבות מסוימת לשאלה מיהו אותו בעל תפקיד ומה מעמדו. ככל שעובד הציבור נמצא במעמד גבוה יותר ויש לו יותר השפעה, כך בית המשפט עלול להטיל עליו עונש כבד.

במילים אחרות, בית המשפט בוחן כמה אנשים נפגעו מהחלטה שאינה עניינית וניתנה על ידי עובד ציבור בגלל תמורה לא חוקית שהוא קיבל. אז כאן בהחלט יש חשיבות לבעלי תפקיד שנכנעים לשוחד, אך יש גם מה לעשות בשביל לנסות לצמצם את רף הענישה.

 

עם מי מתייעצים לגבי עבירות שוחד?

עבירת שוחד שייכת לדין הפלילי ולכן חשוב להתייעץ עם עורך דין פלילי בכל מקרה של דילמה או התלבטות. התייעצות עם עורך דין כזה יכולה לעזור גם בעת גיבוש כתב תביעה נגד אדם שחשוד בנטילת שוחד מתוקף היותו עובד ציבור, אך גם לסייע לגיבוש כתב ההגנה.

התייעצות עם עורך דין פלילי עוזרת לבחון פסקי דין תקדימיים ולבדוק כיצד אפשר להשתמש בהם. לרוב, מגלים שיש מקרים שבהם בית משפט מחליט להקל את העונש בגלל נסיבות מיוחדות. אז אם מגיעים לפסקי דין כאלה, כל שנותר הוא להשתמש בהם.

 

ענישה בגין עבירות שוחד

לקראת סיום, כדאי לזכור שיש חשיבות לבעלי תפקיד שנכנעים לשוחד גם בגלל הניסיון לייצר הרתעה. ככל שעובד הציבור הוא בתפקיד חשוב יותר ובפרופיל תקשורתי גבוה, כך בתי המשפט יטילו עליו אולי עונש כבר.

באמצעות עונש כזה, מערכת המשפט מנסה לייצר הרתעה. את ההרתעה משיגים באמצעות ענישה כבדה לעובדי ציבור שנוטלים שוחד, אך לא מתייעצים עם עורך דין.

 

שופט מרכזי

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא לימודי משפטים
תורת הפנג שואי היא סינית עתיקה
מה זה פנג שואי ועל מה זה משפיע

תורת הפאנג שוואי היא מערכת סינית עתיקה המתמקדת ביציבה וזרימת האנרגיה בסביבה הפיזית כדי ליצור מרחבים פונקציונליים ונעימים. היא