נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

הכירו את ההוראה המתקנת

תלמידה

תחום החינוך הוא אחד הרחבים והחשובים בעולמנו. התחום כולל היבטים רבים, חלקם מקצועיים, המתקשרים לענפי הוראה שונים, כמו מתמטיקה, חשבון, אנגלית או מדעים, וחלקם היבטים פדגוגיים, המתקשרים אל עולם התוכן החינוכי. אחד התחומים הקיימים בענף ההוראה הוא הוראה מתקנת. מהי הוראה כזו? לאילו תחומי לימוד היא רלוונטית? מי יכול ללמד בצורה כזו? תשובות לאלו ועוד – במאמר הבא.

 

מהי הוראה מתקנת?

הוראה מתקנת היא סוג מסוים של הוראה. הרעיון של הוראה זו יוצא מתוך נקודת ההנחה שאי אפשר ללמד את כל התלמידים באותה צורת למידה. תלמידים מסוימים, וככל הנראה חלק גדול מהם, יכולים להתאים את עצמם או להתאים לפי האישיות שלהם לשיטות ההוראה המקובלות והנהוגות.

מנגד, קיימים ילדים רבים שאינם מסוגלים להתאים לשיטות הוראה כאלו. ילדים אלו סובלים מלקויות למידה ומקשיי למידה. הוראה מתקנת באה לסייע לאותם תלמידים – היא לא תעלים את הלקויות והקשיים, אך היא תאפשר להם ללמוד בצורה פרטנית יותר שמותאמת אליהם.

 

באילו תחומי הוראה היא קיימת?

באופן עקרוני, ניתן לבצע הוראה בשיטה של הוראה מתקנת בכל ענף לימודי כלשהו. למרות זאת, מכיוון שהוראה כזו מיועדת לתלמידים החווים קשיים, לרוב אנו צפויים לראות הוראה מתקנת המועברת על ידי מורים במקצועות הליבה.

הוראה מתקנת בחשבון ומתמטיקה, הוראה מתקנת בשפה ובעברית והוראה מתקנת באנגלית הן ההוראה המתקנות הנפוצות ביותר. הדבר תלוי במורה עצמו, שצריף לעבור קורס הוראה מתקנת ייחודי ומותאם לתחום הלימודי אותו הוא מלמד.

 

מי יכול להיות מורה להוראה מתקנת?

מכיוון שהוראה מתקנת היא הוראה ייחודית, שונה ובעלת הצורך בכלים חינוכיים אחרים מאשר הוראה רגילה, לא כל אחד יכול ללמד הוראה מתקנת כאוות נפשו. ישנם כאמור קורסים שונים המוצעים בארץ להוראה מתקנת. המטרה של הקורסים הללו הם להקנות כלים ללימודי הוראה מתקנת.

מורים ואנשי חינוך שעוברים קורס הוראה מתקנת יכולים ללמד בהוראה כזו. למרות זו, לא רק הם עוברים את הקורס המדובר. גם יועצות, פסיכולוגים ואפילו הורים, שרוצים לדעת כיצד הם יוכלו לסייע לילד שלהם בצורה לימודית, עוברים את הקורס הזה, על מנת לקבל את הידע המשמעותי שמלומד בקורס.

 

מי זקוק להוראה מתקנת?

כפי שכבר הסברנו מקודם, מי שזקוקים להוראה מתקנת אלו ילדים עם קשיי למידה או לקויות למידה. אותם ילדים יכולים ללמוד בקבוצות קטנות מאוד, של עד שלושה ילדים. באמצעות טכניקות ההוראה השונות, באמצעות בניית תכנית מותאמת לכל ילד ובאמצעות מעקב ובקרה על ההתקדמות החינוכית, ניתן להעניק גם לילדים אלו ידע בתחומים הרלוונטיים באמצעות לימוד.

 

בקרה ומעקב

שניים מהדגשים החשובים ביותר בהוראה מתקנת הם בקרה ומעקב. הילדים שלומדים בצורת הוראה מתקנת מקבלים תכנית אישית, בה קצב ושיטות לימוד המותאמים להם, אך ללא בקרה ומעקב לא ניתן לדעת האם הילד מתקדם בצורה הטובה ביותר.

מורה

 

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא לימודים
תורת הפנג שואי היא סינית עתיקה
מה זה פנג שואי ועל מה זה משפיע

תורת הפאנג שוואי היא מערכת סינית עתיקה המתמקדת ביציבה וזרימת האנרגיה בסביבה הפיזית כדי ליצור מרחבים פונקציונליים ונעימים. היא