נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

ללמוד ערבית מדוברת: המפתח לעולם הגדול

למד ערבית מדוברת

השפה הערבית היא החמישית הכי נפוצה בעולם וכחמישית מתושבי מדינת ישראל דוברי ערבית כשפת אם. אבל, למרות העובדה שאנחנו מוקפים בשפה הערבית ושחלקים רבים מהשפה שלנו משותפים עם הערבית המדוברת והספרותית, מרבית הישראלים לא מבינים מילה בערבית.

אפשר לכתוב מאמרים שלמים ועבודות מחקר על הנושא ועל הסיבות שהובילו לכך, אבל אנחנו רוצים לדבר על העתיד ולהבין מדוע דווקא עכשיו חשוב ללמוד ערבית מדוברת.

 

לימוד ערבית מדוברת פותח אפשרויות

ב – 15 בספטמבר 2020 מדינת ישראל חתמה על הסכמי אברהם, הסכמים היסטוריים המנרמלים לראשונה יחסים רשמיים בין ישראל לכמה מדינות ערביות – איחוד האמירויות, בחריין, סודאן ומרוקו. כמעט באופן מידי לאחר חתימת ההסכם אפשר היה לראות נהירה המונית של ישראלים אל עבר היעדים החדשים שנפתחו בפניהם וקהילה יהודית ישראלית כבר החלה להתגבש במדינות שעד לפני שנתיים יהודים לא חלמו לגור בהן.

"הסכמי אברהם היו רק יריית הפתיחה" מספר לנו רונן דוד, יוצא שירות הביטחון הכללי והמנהל של 'המדרשה לערבית וביטחון' המתמחה בלימודי ערבית מדוברת. "זה כבר לא סוד שיש עוד מדינות רבות שממש עומדות בתור כדי להיכנס תחת הסכמי אברהם. ישראל כיום נתפסת בעולם כסיפור הצלחה ומדינות מוסלמיות שעד לא מזמן לא ראו יתרון בקיום יחסים עם הישות הציונית מבינות שהן יכולות להרוויח הרבה מקיום יחסים שכאלו.

בואו נראה את טורקיה לדוגמה. אומנם קיימים יחסים בין המדינות ברמה כזו או אחרת כבר עשרות שנים, אך עד לא מזמן היחסים האלו היו עכורים עד כדי כך ששתי המדינות החזירו את השגרירים שלהן. אבל מאז הסכמי אברהם והשינויים שעברו על העולם המוסלמי בעשור האחרון, בחסות איומים מגורמי קיצון כמו דאע"ש, היחסים הופשרו וכיום טורקיה חזרה להוביל כיעד תיירותי ועסקי בקרב הישראלים".

"היחסים שיש כיום בין ישראל למדינות המפרץ הם עדיין קצת כמו חלום בעבורי. ממצב של נתק מוחלט הגענו לכך שישראלים משקיעים בפרויקטי נדל"ן באבו דאבי ואמירים מכווית מטיילים ברחובות תל אביב, וכל זה בפחות משנה. אבל לא הכול וורוד כמו שהיינו רוצים לדמיין. הבדלי השפה והתרבות מהווים כיום את המכשול הגדול ביותר שעומד בפני היחסים החדשים.

אומנם אנשי העסקים של מדינות המפרץ מדברים אנגלית, אבל מבחינתם הם יעדיפו לעשות עסקים עם מי שדובר את שפתם וחשוב מכך – הם לא יעשו עסקים עם מי שלא יכבד את המנהגים שלהם ואת הקודים המקובלים בעולם העסקים שלהם ולכן חשוב שיותר ויותר ישראלים ילמדו ערבית מדוברת, ועוד יותר מכך ילמדו קורסים ייעודיים לאנשי עסקים".

 

לימודי ערבית מדוברת – כלי עסקי או כלי לחיים?

"באופן אישי, כאחד שחי ונושם את השפה הערבית כבר יותר מ – 25 שנה, לימודי ערבית מדוברת הם בגדר חובה לכל אחד ואחת שחיים במדינה שלנו. נכון, מדובר כיום על כלי עסקי שבהחלט יכול להיות שווה את ערכו בזהב, לכן גם בנינו קורס ערבית מדוברת לאנשי עסקים במדרשה, אבל מעבר לכך מדובר על כלי הכרחי כדי לשבור את הקרח בין כל מי שחי פה.

המחקר האחרון שנערך ב – 2015 על ידי מכון ון ליר מצא שרק 2.6 אחוז מכלל היהודים בישראל מסוגלים לקרוא עיתון בערבית ולהבין אותו וכשמסתכלים על מערכת החינוך אפשר להבין למה – מלמדים את התלמידים ערבית ספרותית ובהרבה מקומות אפשר להחליף את המעט הזה בצרפתית".

"כשלומדים ערבית מדוברת, אין מדובר כאן על לימודי מקצוע או לימודים אקדמאיים, כאן מדובר על להעשיר את ארגז הכלים שלנו לחיים. ללמוד ערבית מדוברת מאפשר לנו להבין טוב יותר את השכנים שלנו, ללמוד את ההיסטוריה שלנו ולשבור מחסומים שלא היו לנו את הכלים לשבור לפני כן.

אני לא מאלו שחושבים שברגע שכולנו נדע לדבר זה את שפתו של זה, אז הכול יהיה טוב ויפה פה. אבל אני משוכנע שברגע שנוכל לדבר זה עם זו בגובה העיניים, מצב העניינים פה יהיה נורמלי יותר ויאפשר לכולנו לחיות עם יותר שלווה ועם פחות חרדה". אנחנו מודים למר.

רונן דוד על השיחה המרתקת ונשמח להצטרף לקריאה שלו לכך שיותר ישראלים ילמדו ערבית כדי לבנות גשרים. יש לנו בעבורכם עוד מאמרים וראיונות עם אנשי המקצוע המובילים שממתינים בעבורכם באזור המקצועי שלנו – נשמח לשמוע בתגובות האם אתם מדברים ערבית ואם כן האם מדובר על ספרותית או מדוברת.

למד ערבית מדוברת

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא לימודים
תורת הפנג שואי היא סינית עתיקה
מה זה פנג שואי ועל מה זה משפיע

תורת הפאנג שוואי היא מערכת סינית עתיקה המתמקדת ביציבה וזרימת האנרגיה בסביבה הפיזית כדי ליצור מרחבים פונקציונליים ונעימים. היא