נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

כיצד מחזקים מבנים בעזרת בטון?

קיר

שיעור קצר בגיאוגרפיה- ישראל ממוקמת על השבר הסורי אפריקאי, מה שמעלה את הפוטנציאל המרגיע לרעידות אדמה משמעותיות. בעבר, לא היו כללים מעוגנים בכל הנוגע לבנייה בטיחותית של מבנים כך שיעמדו ברעידות אדמה. התקן נקבע רק ב1980, מה שאומר שכל בניין הנבנה לפני שנה זו לא בנוי בהתאם לתקן הקיים היום, עליו נפרט בהמשך, ומהווה סכנה בטיחותית. נשמע לכם מוכר? פנו לכם כמה דקות לקריאת המאמר החשוב הבא:

 

למה צריך בכלל לחזק מבנים?

כפי שנאמר, ישראל ממוקמת על השבר הסורי אפריקאי, מיקום אשר מעלה את הסיכוי לרעידת אדמה קשה באזור. לאור זאת, בשנת 1980 הוזכר לראשונה (למה רק ב1980? שאלה מעולה) תקן ת"י 413 בתקנות התכנון והבנייה. התקן מגדיר כללים נוקשים לבנייה של מבנים בישראל, כך שיעמדו ברעידות אדמה. כלומר, מבנים הנבנו לפני שנת 1980 לא מתוכננים לפי התקן הקיים, מה שהופך אותם ללא בטיחותיים. במטרה לעודד קבלנים ודיירים לחזק את המבנים הישנים, אושרה בשנת 2005 תוכנית המתאר הארצית- תמ"א 38.

 

איך זה עובד?

התהליך מתחיל בבדיקת מהנדס מוסמך. הוא יבצע בדיקה של שלד המבנה והיסודות ויחפש את הדברים אשר יעזרו לו לקבוע את חוזק ועמידות המבנה. המהנדס יעשה זאת על ידי מגוון בדיקות באמצעים שונים – כגון בדיקות תרמיות או אולטרה סאונד לקירות המבנה, סקירת פגמי בטון ועוד. לבסוף, ייצא דו"ח המפרט את הצורך של המבנה בחיזוק ומהן נקודות החולשה הנדרשות לחיזוק במבנה.

 

אז איך אפשר לחזק מבנים?

ישנן דרכים שונות ואמצעים מגוונים לחיזוק מבנים. המהנדס והקבלן, בהתאם לדו"ח המתאר את נקודות החולשה של המבנה, יחליטו על האמצעים היעילים ביותר ביחס לעבודה, כאשר אחד מהחומרים הנפוצים לכך הוא הבטון. ניתן לחזק את המבנה באמצעות הבטון בכמה דרכים:

עיבוי עמודים-

עמודי התמיכה במבנה עם השנים זוכים לשחיקה, בלאי טבעי ונזקים שונים. עיבוי העמודים בעזרת בטון ואמצעים שונים יחזק אותם ויהפוך אותם לעמידים יותר.

 

תוספות ממ"דים-

יכול להיות שזה יפתיע אתכם, אבל הוספת ממ"דים אשר ממוקמים אחד על השני כמו בטור מעניק לבניין יציבות גבוהה. יש לציין כי חיזוק המבנה יכול להתבצע גם באמצעות תוספות בנייה אחרות, כגון הרחבת הדירות הקיימות.

 

קירות הקשחה-

באמצעות מסגרות חיזוק מבטון, ניתן ליצור קירות הקשחה הממוקמים לרוב בחדרי המדרגות ופירי המעליות. קירות אלו יוצרים יציבות גבוהה יותר למבנה לאורכו, ובכך מגבירים את יכולתו לעמוד בפני רעידות אדמה.

 

מה חשוב לדעת כשמדובר בעבודות חיזוק מבנה?

עבודות לחיזוק מבנה, בין אם במסגרת תמ"א 38 וגם אם לא, הן לא תקופה נעימה למתגוררים בבית. לכן, חשוב לוודא שכלל הגורמים המעורבים בתהליך הם מקצועיים, נותנים לכם מענה מקיף תוך עבודה בטכניקות חדישות, כמו ניסור בטון מקצועי, ושימוש באמצעים החדישים ביותר לכך.

 

חניון

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא כללי